måndag 14 december 2015

Gran och lite annat


Tiden springer iväg med en rasande fart, skulle vilja trycka på bromsen lite. Men nu är det som det är.
I lördags var lille Arvid hos oss med sin mamma och pappa. Trivsamt och vi fick en tidig julklapp av dem som jag berättar om en annan gång.
På lördag kväll hade vi julfest med jobbet, mycket trivsamt, jag gillar mina kollegor och deras familjer. God mat, underhållning och dans. Men vi gick hem innan dansen började eftersom jag kände att en förkylning var på gång. Det är skönt att bryta upp i tid och vara pigg dagen efter.
 
På Luciadagen var det solsken och vindstilla. Vi gick på granjakt med ett par vänner, vi brukar vara några fler men denna gång blev det lite manfall.


Fikapaus i solskenet.
 
Som vanligt hade vi fika med oss, det är halva nöjet. Vi hittade kantareller, trattisar och taggsvamp men plockade inget, de är ganska blöta efter allt regn. Istället plockade jag en kasse kottar, jag älskar kottar, har dem som dekoration och bottnar urnor och krukor med dem när jag planterar till våren.



En "grantjuv".
 
På Luciakvällen bjöds vi på middag hos vänner, en god och värmande soppa. Mysigt. Och så gick den helgen. Nu är det sista hela veckan innan jul.
 
Ha det fint, mina vänner!
 
Kram
Eva

10 kommentarer:

Inger sa...

Borde också ha varit på granjakt. Räknar med att få en av sonen, som har en del skog. Vilken fin miljö ni bor i.
Kram

Solstrimmor sa...

Tänk att få hugga sin egen gran! Det är inte så vanligt nu för tiden. Rolig tradition med vännerna, säkert uppskattat. Ja, nog går tiden fort... även för oss pensionärer.
Hoppas att din förkylning försvann snabbt, ingen vill vara snuvig under julen.

Sköt om dig nu.
Kramar från Eva-Mari

Gunillasljusglimtar sa...

Åh så mysigt när du skriver om era skogsutflykter! Åsså fest på G! Kul att vara med en stund ändå,fast gött och åka hem o lägga sig också!Jaa du Eva,Pettersson han har det inte lätt på nätterna,hahaha inte annars heller för jag är på G jämt! Fast han säger att han får uppleva MYCKET med mig,positivt tycker jag ♥ kramis fina du ♥ Gunilla

annika sa...

Helgerna går väldigt fort då man har trevligt. Vilken mysig tradition med granaten, fikat, vännerna.....
Korgstolarna blev jättefina efter omklädnigen.
Kul att du blev inspirerad av stjärnorna trapptaket.
Ha en bra jobbvecka inför jul.

Kram
annika

Unknown sa...

Mysigt att kunna hugga granen själv, blir lite extra julstämning då.
Tänk att det ännu finns svamp i skogen om än inte så fräsch. Det är en förunderlig höst vi haft. Jag längtar efter en vit jul nu. Jag vet att du inte tycker om snö, men det kan väl få komma lite i alla fall, eller hur, så vi får lite mer julstämning.
Ha en fin vecka! Kram

skapa och inreda sa...

Det ser så trevligt ut, vilken lycka att kunna hugga sig en egen väldoftande gran.
Önskar dig en fortsatt trevlig december.
Annika

Erikslundsliv sa...

Härligt med en skogsutflykt!
Vilket bra tips att bottna krukorna med kottar, det ska jag nog också göra i vår.
Ha det fint!
Kram, Amn

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var en fin gran, och det är ju så
roligt med den årliga granjakten. Här
är det dags på lördag....
Och kom på att du som gillar kottar ska
absolut kika in på bloggen: Hos Jorunn, vilka
fina kottdekorationer hon visar just nu!
Kramar/AM

nattugglan sa...

Ja oj va tiden går fort.jag vill oxå bromsa.Tänk att det skall va så varje jul..men skitt det blir nog jul fast vad vi gör o inte gör..Imorse bakade jag två dadelkakor, tog med en sån och en kryddkaka jag bakade förr en dag åt min mor då jag åkte hem idag o sen va vi o hälsade på pappa.. han hoppas ju få komma hem till jul, tänk att han har varit 2 veckor på sjukhuset o nu 2 veckor på "bädden",,tiden går fort.Det blir ju laserskrapning för prostatan, så det går ju fort..men sen är det väl eftervård med det å.Så slipper han inte nu före på det så blir det ju i januari. Vi skall inte ha nån gran i år då Annicas Patrik är allergisk..så det slapp vi,,hihi.....Hoppas du har tur i papperlotteriet...så ni får pyssla;O)). Ja som du säger , jag har jättemycket på G...och visst är det kul! Jag älskar ju allt pysslas. Kram till dej.

Anonym sa...

Håller med dig, tiden går väldigt fort... den rusar i väg. Ibland känner jag att man vill hinna så mycket, det kanske inte bara är tiden som rusar i väg. Man kanske skulle stanna upp lite och tänka efter, det kanske inte var så viktigt det man måste göra... säger jag som alltid är på väg.
Härligt med en tur i skogen och kaffet är ett måste, var ute i dag och letade lite ris brukar ta från fällda träd. Den här helgen har jag inte träffat de små godingarna, man saknar dem.
Kul med dekorationer av kottar, brukar plocka men i år har det inte blivit av.
Ha en underbar vecka!
Kram Birgitta