lördag 12 oktober 2013

Klänningen

Nu ska jag visa klänningen jag sydde på min lediga dag. Tyg och mönster kommer från Stoff och Stil. Själv tycker jag inte om att se kläder på galge för de kommer inte till sin rätt  men jag vill inte vara med på bild så här kommer galgen ändå.
Närbild på tyget.

Fickor finns också.
Den passar både till tunna och tjocka strumpor och även till långbyxor. Ett fint halsband eller en läcker sjal så blir det fint. Bra på jobbet!
Igår köpte jag mönster och tyg till ytterligare en klänning. Det är så avkopplande och fridfullt att sitta vid symaskinen.

Middagen idag lagades i lergrytan, den har nog inte varit framme på flera år.

Ha nu en fortsatt fin helg i det underbara höstvädret, kära, rara bloggvänner!

Kram
Eva

33 kommentarer:

Gunillasljusglimtar sa...

Såå fin klänning,det var ett vackert tyg.Visst är det kul att sy igen..Tack för omtanken hos mej ♥ Gunilla

Elzie sa...

Jättesnygg. Gud så längesen det är jag sydde kläder. Inte klokt egentligen, för det är ju KUL!
Jotack, bilen gick igenom utan anmärkningar. Hade inte väntat mig något annat. I så fall hade gubben fixat dom innan, haha.
Ha en fin kväll.
Kram Elzie

Ateljé eLLeN sa...

Så fin!!! och så duktig Du är!!! Det var längesedan jag sydde kläder men har förhoppning om att få ihop en enkel kappa till vintern. Hittade ett mönster i en Burdatidning som jag tyckte om så nu ska jag bara hitta ett tyg som jag tycker om också, lite sugen på ett ulltyg.

Ha en fin fortsättning på helgen!!
kram lisa

Home2tiny sa...

Men gud så duktig du är o vilket snyggt tyg, önskar jag var lika proffsig vid symaskinen. Kramisar Tina

Jenny sa...

Hej Eva!
Vilken fin klänning, o sånt snyggt tyg!

Ha en skön söndag,

Kraam Jenny

Miruschka sa...

Vad duktig du är, jag beundrar dig och alla andra som kommer överens med en symaskin.
Jättesnygg klänning!!
Kram♥

Äppelblom sa...

Så fin klänningen blev. Praktiskt när man kan använda den till olika saker. Jag är inte alls sykunnig på det sättet som du. Gardiner och byxben, sedan är det stopp.
Må så gott och ha en fortsatt trevlig helg!

Annas röda stol sa...

Finfin klänning och snyggt tyg :) Fickor kan jag knappt klara mig utan. Kram Anna

Unknown sa...

En riktigt snygg klänning, precis min stil! Ser fram emot att få se nästa klänning. Synd att man inte använder lergrytan oftare. Jag tycker egentligen att det är både smidigt och gott när den väl kommer fram. Tack för påminnelsen. Ha det fortsatt bra! Kram Yvonne

"Hemmet är min vrå" sa...

Men vad fin klänning så otroligt duktig du är. Lycka till med nästa. Ha en fin söndag. Kram Mimmi

Solstrimmor sa...

Jag blir riktigt sysugen när jag ser din fina klänning! Supersnygg:)

Kramar från Eva-Mari

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du är jätteduktig på och sy, klänningen är fin på galge också.
Här används lergrytan jätteofta, perfekt när jag ska ut i trädgården och greja, allt klart när man kommer in.
Kramar
AnnaMaria

Mirre Syr sa...

Den blev jättefin! Ja, det är verkligen avkopplande att sätta sig vid symaskinen! Det skall bli spännande att se nästa klänning! :)

annika sa...

Att sy är verkligen avkopplande. Jag gillar att sitta där och hitta på. Kul tyg som du har sytt av. Man blir pigg av sånt.
Bra att göra mat medan man gör annat kul.
Verkar väldigt skönt med en ledig dag...en extra så att säga...en dag som man kan sitta inne och sy på. Just nu har jag två uppdrag , 50% på varje men det tenderar till att bli lite mer på varje ställe. Har funderat på att snart gå ner i tjänst eftersom mannen nu är hemma.

Kram
annika

Anonym sa...

Tack fina Eva..Ja nu känns det ibland som att jag inte riktigt orkar mer behandlingar. .men har ju inget bra alternativ att låta bli.Att sitta på toa från kl tre- fyra på natten gör att jag inte o r k a r så mycket mer:(kram o jag blir såå glad för mina bloggvänner♥ Gunilla

Annes vita rum sa...

Skönt med en sån klänning som är snygg och bekväm,älskar leggings,tjocka strumbyxor på vintern.Inget som smiter åt:) Tyget var ursnyggt,och du är så väldans duktig!Önskar dig en fin början på nya veckan.. Kramiz

Maria sa...

Eva, vad duktig du är på att sy! Älskar klänningens stil och mönster jättemycket! Just att den ser lite "70-tal" ut gör den extra fin tycker jag!!! Kanske att du framöver bjuder på en bild när du har den på dig(?), det vore kul!!!

Hoppas att din helg har varit fin och trivsam! När jag läser att du har lagat mat i din lergryta blir jag sugen på att använda vår! Det brukar ju bli vansinnigt gott att tillaga både kyckling och köttfärs i en sådan! Vad gör du när du använder din?

Önskar dig en skön start på veckan nu raraste bloggvän! Var rädd om dig och må så gott!
Kram♥

Black Iris sa...

Jättefin är din klänning.. Länge sen jag var på Stoff och Stil nu men där kan man verkligen få inspiration..
Lergrytan har jag börjat använda mer och mer efter att den stått undangömd i flera år.. Den är suverän tycker jag..

Kram Maidi

Marianne sa...

Ååå så fin! Duktiga du!
Nu blev jag ännu mer sugen på att sy till mig själv!
Måste beställa hem Stoff och Stilkatalogerna...Mina är lite gamla;)
Knölade akut ihop ett par fleecevantar till ena barnbarnet i helgen av en stuv som låg i lådan, det är ju också kul, att sy lite smått till barnbarnen:)
Kram

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Va härligt och skoj att kunna sy sina egna kläder !! Ser jättefin ut ! Stoff och stil har mkt fint.

Ha nu en riktigt fin vecka fina du..stor kraaam

Monika sa...

Eva! Du är ju helt fantastisk! (Fast det tycker jag ju i o för sig att är redan sedan tidigare)

Så fint! Du är ju hur duktig som helst på att sy. Snyggt jobbat!

Ha en toppenvecka!
Kramar
Monika

blockethuset sa...

Snygg! Så duktig du är, förr i tiden när barnen var små så sydde jag mycket...tänk, det skulle man ju kunna göra nu med, fast till sig själv.
Härligt med en klänning/tunika som man kan ha både byxor och strumpor under.
Kram till dig
Carina

Vform sa...

Hej Eva!
Tack för besöket hos mig :)
Det är alltid trevligt att hitta nya inspirerande bloggar ... en av dem har jag just öppnat ... din!
Det blir inte sista gången!
Får ta mig mera tid en annan dag och läsa vidare!
Önskar dig lycka till i lotteriet!
Dras i morgon!
Lycka till också med nya barnbarn, mitt senaste är fem dagar :o)
Allt som allt har vi fyra flickor nu samt två bonus,kille och tjej, kul! ;O)
Önskar dig en skön vecka!
Hälsn. från Österbotten

Unknown sa...

Vad duktig du är på att sy. Väldigt fin klänning.
Ha en fortsatt fin vecka rara du.
Kram/
Berit

Prinsessorna på Bellevue sa...

Jättefint tyg och jag gillar modellen!!! Duktig du är!

Kraam
Petronella

A House With A View sa...

Men heja dig som är så superduktig vid symaskinen!! Wow vilken snygg klänning! Den passar ju till både vardags och fest tycker jag, beror på vad man väljer att ha till. Vackert tyg också!

Kraaaaaaaaam aka

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Fin klänning du har sytt och så praktisk!
Min man hälsar och tackar för den snälla kommentaren om garaget.
Kram Anette

AnnaHelena sa...

Å, jag blir så imponerad av människor som kan sy. Själv är jag totalt värdelös på det - blir bara stressad av att sitta vid symaskinen, så det undviker jag helt! :-)

Så glad jag blir av att läsa om att du kan ta ledigt en dag i veckan. Det låter jätteskönt!
Är det din dotter på bilden där vid Arvids namngivning? Så vacker!

Kram // AH

Finurliga fröken sa...

Va fint! Och va duktig du är. Har alltod önskat att jag kunde sy. Kram

Melody and M.E sa...

Nu fick jag lust att plocka fram symaskinen, men det var länge sedan jag sydde kläder till mig själv så det kanske är lika bra att låta bli! Så duktig du är!
Klänningen jättefin!
kram M.E

Annelie sa...

Vilken fin klänning! Tänk att kunna sy en sån själv ...

smile sa...

Hej! Så enkel i modellen och så fin. Vilket mönster har du sytt efter? Tycker det är svårt att hitta mönster nuförtiden.

skapa och inreda sa...

Underbar klänning!