måndag 19 december 2016

Julstress = migrän

 
 
Igår putsade jag fönstren på nedervåningen. Huset ät stort och har många fönster och fönsterputsning är det tråkigaste jag vet. Övervåningen tar jag någon annan gång!
 
 
 
 
 
Efteråt belönade jag mig själv med en skön skogspromenad. Kom fram till en hel "skog" med rhododendron. Jag vet vem som planterat dem och jag går dit varje vår när de blommar, det är helt bedårande. Det finns många andra växter också som inte är så vanliga i en villaträdgård.
 
 
En av ett hundratal rhododendron.

Något annat som inte är lika roligt är skrot i skogen. Förutom bilen fanns jordbruksredskap och en hel del oigenkännbart. Tråkigt men så gjorde de förr, gömde det utrangerade i skogen.

Skrot.
Idag är migrändag, jobbigt. Intalar mig att jag inte känner julstress men det gör jag nog. Matlagning gör mig alltid stressad när vi ska ha gäster, tycker om att pynta och duka men laga mat .... hjälp! Dagen före julafton kommer släktingar och några vänner och vi ska ha julmat. På julafton ska vi vara hos sonen och hans familj och sonen har lämnat en lista på maträtter de vill att jag gör. Oj oj! Det är likadant varje jul, jag undrar alltid varför jag gör detta. Och när allt är klart är det så himla bra och roligt och jag lovar att göra det nästa år igen. Ja, ja det blir nog bra bara huvudvärken släpper.
 
Ha det fint, mina vänner, snart är det jul!
 
Kram
Eva

10 kommentarer:

Inger sa...

Vilken fin veranda ni har. Fönsterputsning är inte heller min grej, jobbigt och ofta blir resultatet inte så bra som man önskade. Inga små krav din son har, kanske dags att säga ifrån... man kan ju dela på uppgifterna. Själv står jag både för krav och stress, trots att ingen har uttalat några förväntningar. Hoppas att migränen gått över.
Kram

Solstrimmor sa...

Vi delar mycket du och jag. Fönsterputs till exempel... det tråkigaste som finns! Grattis till att du tagit HELA nedervåningen! Sen migrän. Fy! Nu försvann den elakingen helt och hållet efter klimakteriet, tack och lov! Önskar din gjorde det också! Sen delar vi barnbarnskärleken, vår belöning! Så älskar vi att gå i skogen... Och så tar vi ofta på oss för mycket... även om jag har lärt mig att sätta ner foten på äldre dar. Det konstigaste är att ingen tycker det är konstigt, bara vi själva som tror att världen går under om vi med darrande stämma säger ifrån. Du kanske lär dig till nästa år? För även om det är roligt kan det bli för mycket, speciellt om man som du jobbar också!
Oj, vad det här blev långt!

Må nu gott, kära Eva, sänk kraven... och axlarna!
Kramar från Eva-Mari

Annes vita rum sa...

Mysigt erat hus ser ut,vilken fin veranda... Ja det där med att putsa fönster i ett stort hus,tappat räkningen på vårat..nånstans på 40 fönster är det.Säger jämt nu ska jag anlita en tvättfirma,men så står jag där själv iaf:) Ha de gott och hoppas din migrän ger sig fort fort! kramiz

Mycket annat & lite betong sa...

Vilket fint hus ni har!
Tvätta fönster är inte kul. I förrgår köpte vi en sån där gul fönsterskrapa som så många har. Kanske blir det roligare med en sån.
Det där med matlagningen känner jag igen...duka fint och pynta är kul men laga mat är inte min grej.
Hoppas att din migrän har släppt nu!

Kram Agneta

Erikslundsliv sa...

Ni har nästan samma färgsättning på huset som vi. Vi har också ett vitt hus med röda spröjsade fönster, men våra foder är antikgrå. Fin veranda har ni också!
Hoppas nu att din migrän har gett sig och att du får en fin jul utan stress!
Kram, Ann

Annika sa...

Hoppas att migränen har gett med sig. Vad duktig du är som putsar fönstren. Det har inte jag gjort. Jag tänker att det är så mörkt jämt så ingen ser om de är skitiga. :-) Ja, jag vet dålig bortförklaring. Kram Annika

Hemmamammafru sa...

Du är inte ensam om att har migrän. Jag har haft det nu. Läs mer i min blogg!

Mia, 46 år, Småland!

Älskar att skriva och jobbar på att få min blogg att växa uppåt och min blogg ska handla om mina diganoser och psykisk ohälsa och får ut den till allmämheten. Här blandas vardag, diagnos, bilder (både systemkamera och mobil) med tankar och funderingar om det här med diganoser och psykisk ohälsa m.m

Jag har skapat denna blogg för att få dela med mig av mina tankar kring psykisk ohälsa berätta om hur det påverkar mig och förhoppningsvis kanske kunna stötta andra!

Mina diagnoser är autismspektrumstörning, Asperger, Autism, Utvecklingstörning, OCD, depression och m.m

Ställ gärna frågor i fall ni undrar något ingen fråga är för dum!

Vill ni ha kontakt med mig så får ni fråga efter den! Min E-mailaadress!

Vågar du följa med på resan i min blogg? Nu drar vi i gång!

Min blogg är personlig mest och man får läsa om vad som pågår i min vardag.

Mer får du veta efterhand vad som kommer att hända fram över!

http://hemmamammafru.bloggplatsen.se

Unknown sa...

Stackars dig som får migrän! Jag har haft den stora förmånen att slippa just den åkomman. Men förstår att den är kopplad till stress eller egentligen när man äntligen kan koppla av. Hoppas att du är bättre och kan njuta av den kommande mysiga helgen!
Ha en riktigt lugn, härlig och god jul!
Kram

Anonym sa...

Till önska er alla en jul fröjd jul! Tänk på barnen i första hand. Håll nyktra och låt mobilen vara över jul helen. Så gör ni barnen en stor bamse tjänst åt barnen. Barnen vill ju detta. att har en rolig och lung julhelg tillsammans med oss föräldrar. Det är den bästa julklappen som dom kan får av oss medmänniskor. Tänk en extra gång innan ni gör något förhastad! Det är lätt hänt! Det vet jag! Men men men SKÄRP ER!!! Innan det är försent! Ska har ett vakande öga på familjerna. På nattvadring! Tänk på att vi är skyldig att anmäla om någon fara illa! TÄNK TILL EN EXTRA GÅNG!!!!!!!!! All väl mening!!!

Önska en God Jul!

Maria i huset mellan skogen och sjön sa...

Oj vad jag känner igen mig i det du skriver om matlagning inför många gäster. Och ändå älskar jag det! Eller egentligen älskar jag nog mest det där med dukning och sånt som du också skriver om!
Men när allt är gjort så är det ändå så himla roligt!

Däremot blir fönsterna inte putsade längre! De putsades i höstas när sommargardinerna åkte bort. Det får räcka! Ingen mer än du själv ser om de är putsade eller inte!
Det är mörkt nästan hela dagen och ingen sol som lyser in och avslöjar smutsen!
Med lite ljusslingor och levande ljus så glöms fönstren helt bort. Möjligen putsar jag köksfönstren lite på insidan...
Migrän är verkligen inte kul! Jag har haft det större delen av mitt liv men har det inte lika ofta nu. Men huvudvärken slipper jag ändå inte då jag har en whiplashskada..
Gubben min har också migrän så emellanåt får vi turas om med att tassa omkring här hemma för att inte störa den andra med höga ljud! Haha!

Sen måste jag bara säga att ert hus är fantastiskt vackert!
Ta hand om dig!
Kram