måndag 20 november 2017

Huseby julmarknad

 
Nu har kylan kommit, jag gillar det inte riktigt även om de är vackert med rimfrost. Är det soligt, stilla och inte lägre än 5 minusgrader tycker jag om det, men så är det nästan aldrig.
 
 
Ja, visst är det vackert!
 
På en skogspromenad började jag knåpa ihop en krans. Det blev så kallt om fingrarna så jag fick göra kransen klar hemma.



Halvfärdig krans.
 
I lördags tog vi en busstur till Huseby julmarknad, det sägs att det är nordens största, kanske det är så. Vacker miljö och väldigt många utställare, både mat och hantverk. Smakprover både här och där och jag köpte några goda ostar och korvar. Lite ullsaker blev det också som jag ska ge bort i julklapp.
 
 
Vacker miljö.

Ullänglar.

Polkagristillverkning.
 
Vi besökte slottet där fröken Florence Stephens bodde i hela sitt liv, hon blev 97 år. Jag hade tidigare läst boken om hennes liv och det gjorde besöket riktigt intressant. Från att ha haft ett mycket gott liv blev hon frånlurad allt, mycket tragiskt. Jag rekommenderar att ni läser boken om fröken Florence Stephens, spännande och välskriven. (Om man vill läsa om societet och kungligheter och hur de kan "bära sig åt".)
 
 
 
Vackra gamla masugnsluckor. Skulle gärna ha några hemma.

Frökens privata rum.

Vackra kristallkronor i salongerna.

Prins Carl som gästade fröken ofta - och lurade henne.

Mycket vatten i omgivningarna.
Vi var mycket nöjda med julmarknadsbesöket och även slottsbesöket. Åk dit nästa år om ni har möjlighet.
 
Nu önskar jag er en bra vecka i kylan mina vänner!
 
Kram
Eva

10 kommentarer:

Elzie sa...

Vad synd att jag inte visste att du var där. Då kunde jag åkt dit och hälsat på dig, haha. Inte så långt från mig, ändå åkte jag inte dit i år.
Ha en bra fortsättning på veckan.
Kram Elzie

Solstrimmor sa...

Härligt med en bra julmarknad, synd bara att det inte var snö på marken, jag har svårt att få julkänsla utan. Vackra bilder! Ser fler bloggvänner som varit till Husby.
Boken har jag hört talas om och skriver upp på min lååånga boklista. Tack för tipset!

Ha en fin dag.
Kramar från Eva-Mari

Inger sa...

Ja tänk att julmarknaderna redan är igång. Kallt blev det också här och vi har fått lite snö, men tydligen ska det bli milt igen. Fin krans!
Kram

Frida sa...

Tummen upp för rimfrost, kransmakeri och julmarknad!

Ja nu har mina pumpor också fryst,får snart byta ut dem mot något annat :)

Ha en fin kväll!

Loppisälskare sa...

Kom inte iväg till Huseby men roligt se dina bilder därifrån. Undrar just om det är polkgriskokare från vår polkastad hi hi...Har en VM i polkagristillverkning i min familj. Vackert med en krans av mossa. Håller med dig, det är vackert när det är rimfrost och några grader minus annars är inte vintern min årstid pecis.
Ha det fint!
Kram RosMarie

Annes vita rum sa...

Mysigt med julmarknad och slottsbrsök.. sånt gillar jag.. ser på nyheterna att ni har snö i Göterborg😏sånt gillar jag inte😉ha det gott vännen och tack för alla besök hos mig, vet att jag är dålig på det själv.. kramiz

Anonym sa...

Så härligt med julmarknad och speciellt när det är på en sådan härlig plats med anor, ser så fint ut. Låter som en plats som man skulle besöka, så fina bilder du har tagit.
Vilken fin krans du har gjort och perfekt att göra den i skogen, fast förstår att det blir kallt om fingrarna. Har börjat med mosspyssel och då kom kylan och mossan frös... hihi.
Ha en bra helg!
Kram Birgitta

Erikslundsliv sa...

Ser så trevligt ut! Det verkar vara en populär marknad, ser att fler bloggare varit där.
Boken om Florence sak jag läsa, jag gillar ju historia också så den passar nog mig!
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

Mycket annat & lite betong sa...

Just nu skulle jag vilja ha några minusgrader och lite snö. Här är så mörkt och blött.
Så mysig julmarknad. Förstår inte varför jag aldrig hinner iväg på någon. Men än finns det ju tid kvar.

Kram Agneta

Rost och rädisor sa...

Roligt att Husebyresan blev lyckad. Jag kände mig inte alls i julsstämning så det blev inget besök för min del. Det är väl så när man bor nära och har chansen varje år.
Ja, historierna om Frk Stephens är många och fortfarande levande i bygden.

Nyfiken på hur den färdiga kransen blev...

Önskar fin advent
/Anette