måndag 15 december 2014


Ny truckförare på jobbet? Det ser lite farligt ut men Julia vill gärna göra som pappa. Hon tycker det är roligt att vara hos pappa och farmor på jobbet - utomhus måste hon dock passas noga så det inte händer något.



 I fredags var vi på begravning, inget att orda om här på bloggen.
Lördagen var barnbarnen på besök och på kvällen var vi på julbord med jobbet. Man kan inte smaka av allt, jag ägnade mig åt sill och lax i olika varianter. Fin underhållning av lokala förmågor så vi skrattade hejdlöst. Ja, det var en trevlig kväll.

Söndagen var det dags för den årliga granjakten när vi går ut och letar gran och dricker glögg när alla hittat sitt julträd. 


 Sen går vi vidare till vår grillplats och grillar korv. Så mysigt att sitta vid öppen eld och samtala om ditt och datt. Vi pratade om hur många år vi har gjort detta och kunde inte enas - men många år är det.


 När mörkret faller äter vi soppa hemma hos oss. Hela dagen går åt att skaffa gran, så himla trevligt.

Ha en fin sista vecka innan jul, fina vänner!

Kram
Eva

12 kommentarer:

A House With A View sa...

Vilken fin tradition ni har med granjakten :) Så mysigt med glögg och trevlig samvaro en hel dag så där :) Och jisses så roligt för lilltjejen att få följa med pappa och farmor på jobbet, gissar att det är superspännande! Jag har inte hunnit med något julbord ännu i år, ser fram emot det :)

Kramar aka

Gunillasljusglimtar sa...

Ja den kommer jag ihåg sen fler år tillbaka att ni har som tradition!Härligt att göra nåt sånt tillsammans med vänner! Lilla Julia har blivit stor:) Hjälper pappa o farmor,redig tös! Ha det så gotti stöket,jag bara vilar jag,hahaha..Kram Gunilla

Här är gudagott att vara ! sa...

Vilken underbart rolig tradition med granjakt och att vara tillsammans och umgås hela dagen med olika aktiviteter- - Hur kan man komma på en sån himla bra idé ?
Äter jag julbord så väljer jag också fiskrätterna. Blir så däst och lat och trött av alla kötträtterna.
Så spännande för lilla Julia att följa med på sin pappas jobb. Och att få åka truck ! - Ja man ser hur nöjd hon ser ut :)
Ha det gott du med och sköt om dej !
Kram / Anneli

Inger sa...

Fint med traditioner... typiskt att alla minns olika.
Kram

Unknown sa...

Fina traditioner du har och så trevligt att lilla Julia kan få vara med er på jobbet och åka truck en stund. Mina barnbarn fick ibland åka med farfar i trucken och vi gick många gånger till hans jobb bara för att på avstånd titta när han körde runt med stora virkespaket på stora trucken. Barn uppskattar att få vara med och det blir fina minnen för dem genom livet att vuxna tog sig tid för dem.
Tack snälla Eva för alla underbara kommentarer hos mig! Du har verkligen ordens gåva.
Ha det fint inför julen!
Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Motorer lockar, och inte bara killar, det kommer jag ihåg från jag var liten.
Granjakten låter så mysig, vi ska ut på lördag. Förra året var jag ensam och alla granar var som bortblåsta, i rätt storlek. Slutade mad att jag köpte en på vägen hem!
Kramar/AM

Anneli sa...

Den är så fin er tradition med granjakten!
Kan tro att ni tar extra tid på er att välja granar också............då får ni njuta länge av samvaron och grillningen.

Som barn minns man ju hur spännande det var att få följa med pappa på jobbet.
Min pappa körde låååång lastbil med släp.........hua, det var ett äventyr bara att ta sig upp i hytten!
Så det här kommer lilla Julia minnas.................

Önskar dig allt gott,
kramar Anneli

Maria sa...

Granjakt och korvgrillning tillsammans med kära vänner... det låter så himla mysigt. Fina traditioner ska man vara rädd om!

Jag förstår att Julia tycker om att hänga med er på jobbet och att det blir ett trivsamt inslag för dig/er! Hon ser ut att stortrivas på bilden!

Hoppas att du har fått en behaglig start på veckan vännen och att den fortsätter på ett inte allt för stressigt sätt!

Stor kram♥ till dig du rara!
Maria

Annica sa...

Vilken fin tradition ni skapat!
Så härligt att träffas och umgås under enkla former! Hoppas ni hittade finfina julgranar!

Kram
Annica

G:a Affären sa...

Vilken samvaro och rolig tradition med granjakten. Jag önskar jag hade med mig någon i skogen när jag är på granjakt, fasen så rädd jag är att någon skogsbonde ska komma! Kanske jag ska dra i mig lite glögg, innan jakten.
Julia ser ut att njuta där hon sitter i trucken, så klart hon ska få åka!
Jag gör som du vid julbordet, koncentrerar mig på fisk i alla de former.
Tack fina du för dina kommentarer, det är skönt när andra sätter ord på det man precis upplever.

Varm kram till dig /Cia

Annika Christensen sa...

Ohh vad härligt att komma ut i skogen på granjakt. Ser mysigt ut.
Det gjorde vi när barnen var små men nu finns det inga barn hemma. Fast idag har jag varit och handlat med dottern och imorgon blir det sill-lunch.
Ha det gott trots det tråkiga som hänt.
Annika

Annas röda stol sa...

Hej Eva!! Ja det är viktigt med grantraditioner, helst då jakten på den perfekta granen...oj vad det brukar vara svårt och slutar oftast med att ta vilken som helst :) Fint med lite extrapersonal på jobbet ;) Söt är hon oxå!! Ha det gott. Kram Anna