tisdag 6 januari 2015

Trettondagsafton


Varje trettondagsafton promenerar vi i skogen med våra vänner och igår blev promenaden tre timmar lång, så härligt för kropp och själ. Därefter bjöds vi alla på god mat och dryck hemma hos M och R. Det är trevligt att tillbringa en dag med fina vänner!
 
 

Någon har dekorerat en gran invid en gångväg.

 
 
Supergod dessert.
Efter en trevlig dag igår kändes det idag helt OK att städa skåp här hemma, förstår inte hur så mycket skräp kan samla sig - jag samlar inte på något!
 
Resten av veckan är jag faktiskt ledig, känns riktigt bra!
 
Kram
Eva

16 kommentarer:

Inger sa...

Man får mycket energi av en dag i skogen!
Kram

A House With A View sa...

Oj vilken promenad!! Vad härligt med en riktigt långprommis :) Det stärker både kropp och själ :)

Många kramar aka

Annika Christensen sa...

Låter helt underbart. Jag tappade bort mig i tiden och glömde att det var trettondagsafton. Vi hade en stillsam familjemiddag utan vetskapen om att det var en afton.
Ha en fortsatt fin vecka.
Annika

Maria sa...

Umgänge med fina vänner och så en fortsatt ledighet... det låter ju otroligt härligt!!!

Jag samlar inte heller på något särskilt ändå känns det som om skåpen fyller sig själva. Jag skulle också behöva rensa och städa i våra utrymmen, men just nu saknas röjarlusten. Heja dig som har ork till det! :)

Idag mjukstartar vi med vår vardag. Det känns rätt ok, även om jag hade velat vara ledig. Hoppas att du får några fortsatt fina och behagliga dagar! Njut av ledigheten vännen och ta väl hand om dig!

Stor kram♥ Maria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ni har väldigt många bra traditioner, låter som en frisk och skön trettondagsafton.
Kramar från en som är ledig resten av veckan också, jippie!
AM

Här är gudagott att vara ! sa...

Så skönt för dej med en lång ledighet !
Vilken härlig och kul tradition med en långpromenad tillsammans ! Att kunna umgås med vänner på ett sånt sätt utan en massa måsten, är så befriande och härligt.
Att städa på ställen där man inte städar särskilt ofta kan ge en många överraskningar...Både positiva och negativa ;) - Men vem har...? - Är en återkommande fråga, och vem vem är får man oftast inte veta ;)
Ha det riktigt skönt på din ledighet !
Kram / Anneli

Annas röda stol sa...

Sådana tradioner gillar jag :) Frisk luft och trevligt umgänge. Ha det gott. Kram Anna

Anonym sa...

Härligt med en lång promenad med vänner och sen att avnjuta en god middag, kan man ha det bättre.
Hihi, det verkar som om vi var många som städade lådor och skåp igår. Två stycken på jobbet hade gjort likadant, kan det vara vårkänslor?
Kram Birgitta

Jenny sa...

Hej Vännen!
Låter jättemysigt o vad skönt att vara ledig resten av veckan:)

Kraam Jenny

Unknown sa...

Ni är så fantastiskt duktiga med era härliga promenader i vänners sällskap. Låter så fint!
Kul med den dekorerade granen ute i naturen. Hoppas att någon också plundrar den efter julens slut. Skönt att du får lite ledigt, njut!
Kram

Black Iris sa...

Ni har så många trevliga traditioner verkar det som.
Långpromenad i skogen är ju underbart..

Kram Maidi

Maria i huset mellan skogen och sjön sa...

Jag kan inte annat än hålla med alla andra om att det låter otroligt härligt med er promenad i skogen!

Jag håller också på att städa skåp (och lådor) och det är konstigt att så mycket som inget är att ha samlas där!
Tänk bara om man kunde hålla det fint där sedan och inte börja fylla på en massa sen igen!

Hyacinter skrev du om i förra inlägget. Visst är det så att det lätt blir för mycket med dem! Tänk om de kunde ha samma doft men väldigt mycket mindre! Det räckte ju om de doftade då man satte näsan mot dem!
Jag har hört att ju ljusare de är desto mildare doft. Om det stämmer vet jag inte men därför köpte jag bara vita i år.
Fick ändå ha dem lite på sidan för att inte må dåligt av doften!
Nu är de lagda på tork. Jag brukar plantera ut dem på våren så kommer de upp i rabatten sen! :)

Kram Maria

Black Iris sa...

Hej igen! Jag har kopierat texten som jag hittade på Facebook någonstans:

Blandar en kopp kaffe och vinäger i en glasburk. Stoppar ner en bit stålull som jag tvättat ur tvålen och låter dra över natten.
Sen gnuggar jag genom arbetet med stål
ullen. Då får du med en gång den färgen jag har på bilden. Låt torka och pensla på blandningen 1-2 gånger beroende på vilken nyans du vill ha. Man kan nog använda te också har jag förstått.

Detta ska funka på rent trä.

Ja, så här gjorde jag och jag kan väl säga att det är ganska söligt att hålla på med och nästa gång testar jag med te för jag tyckte mina lådor blev lite för svarta..

Kram Maidi

Gunillasljusglimtar sa...

DET var roligt att höra att du är låångledig Eva..Det är du verkligen värd! Kul att umgås med vänner eller hur ♥ Ja vi ska rensa på mycket skit nu igen såvi kommer plats i lilla stugan! Kram o trevlig helg! Ett glas rött ikväll eller?? Gunilla

Unknown sa...

Där fick du verkligen bästa tänkbara påfyllning för kropp och själ.. genom vänner, prommis och mat!

Ha det gott.

G:a Affären sa...

Härlig tradition med vänner och vilken överraskning med den dekorerade granen!
Och kära nån så mycket det finns i skåpen! Det märkte jag när det var dags att fylla skafferiet där jag även travat formar, grytor och annat. Trängsel är värsta fienden till ordning och reda!
Kramar /Cia