måndag 5 oktober 2015

Underbara höst

 
Vad du är gul, Oktober
vad du är gul och grann!
I rödaste cinnober
din pensel måla kan.
I guld och rött du frossar
att göra hösten glad.
Se lönnen, hur den blossar
med sina röda blad!

Bliv kvar, allt guld som lyser,
och fall ej alltför snart!
När du gått bort, man fryser,
och allt är mörkt och bart.
Fall långsamt, gula slantar,
på gärde, sten och stock!
Än vill vi slippa vantar
och ullig vinterrock.
 
Elsa Beskow
 
 
 
Någon har roat sig med att bygga figurer med de runda stenarna.

Landmärke. Ett "hemmabygge".



Käringön skymtar långt där ute.

 
Helgen, som var barnbarnsfri (ovanligt), bjöd på ett härligt höstväder. Jag fick möjlighet att sitta ute och läsa och ta långa promenader. Det är så vackert i naturen med alla rönnbär, nypon, olvonbär och slånbär. Och löven börjar få lite höstfärg. Jag önskar en riktigt lång höst, det kan jag väl få?
 
Att blogga tar förfärligt mycket tid, jag vill inte sluta blogga men känner att tiden finns inte. Barnbarnen upptar en stor del av fritiden och det är viktigt. Så jag tittar in hos er, jag gör inlägg då och då men jag kommenterar bara ibland, jag vill ju fortfarande ha kontakten med mina fina bloggvänner. Så får det bli!
 
Ha det nu riktigt gott, kära vänner!
 
Kram
Eva

17 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Vilken söt oktoberdikt, ny för mig! Ja, hittills har oktober visat sig från sin strålande sida, helt underbar! Tänk om man kunde lagra...

Hoppas verkligen du inte tappar bloggsugen, ta det i din takt, det ska kännas roligt. Jag är nästan tvärtom, får hejda mig ibland! Men så har jag mer tid till förfogande också. Vänta du bara när du är där:)

Sköt om dig fina Eva, jag blir alltid glad över dina rara kommentarer.
Solkramar från Eva-Mari

Inger sa...

Så mycket som ska hinnas med, stress är farligt, gör det som är viktigt för dig. Och roligt. Skönt att du fått lite återhämtning i helgen.
Kram

Annika Christensen sa...

Älskar hösten men nu börjar jag allt undra hur jag skall klara mig utan färska grönsaker.
Så fint och så härligt du har haft det. Var precis där för något år sedan.
Allt gott
Annika

Äppelblom sa...

En så´n fin dikt - den har jag aldrig hört förut.
Hösten har aldrig varit min favoritårstid, men i år känns det på ett annat vis och det är helt okej. Idag har jag varit ute i trädgården 3-4 timmar och grejat. Känns faktiskt lite skönt att det lugnar ner sig nu när hösten är här.
Jag känner också att det är lite svårt att hinna med att blogga och jag har skrivit väldigt lite ett tag nu, men jag försöker titta in och skriva lite då och då för jag vill inte heller släppa bloggen helt.
Önskar dig en fortsatt fin höst och må så gott!
Kram Inga

Anneli sa...

Vacker dikt.
Jag, liksom du ,älskar hösten, har alltid gjort det vad jag kan minnas.
Så bra du beskriver det här med att blogga!
Jag är i precis samma fas känns det som.
Jag vill fortsätta.............men hinner inte riktigt........har tappat lusten och får nästan tvinga fram inlägg.
Men jag ska köra på ett tag till, tyvärr har så många bloggare försvunnit.
Ska försöka göra ett och annat inlägg ibland och kika in hos andra, men det där med att kommentera är jag dålig på just nu.

ha nu en fortsatt fin höst,
kramar Anneli

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Helg utan barnbarn, då kan man få
abstinens :) Jag har en video i mobilen
jag tittar på då...fniss.
Så fina foton på alla stenar, och så håller
jag med helt om bloggandet. Jag är tvungen
och dra ner också, men vi hörs ju.
Kramar/AM

Unknown sa...

Härlig höstdikt du bjuder på! Önskar också att vi får en lång fin höst. Vi har ju haft en underbar sensommar tills nu, men kanske blir det lite höstigare framöver. Stenar i olika former är så vackert och jag förstår att du har fina klippor runt ditt sommarparadis. Fint att du får komma dit även på vintern. Jag bara älskar havet, saknar det så mycket när jag är hemma. Vi bor nära en sjö, men den ger absolut inte samma känsla som havet.
Ha det allra bäst och ta hand om dig och de dina! Vi hörs när du kan!
Kramisar till dig fina bloggvän!

HönaPöna sa...

Vilken vacker text...
Ja, att blogga tar verkligen tid, och livet måste ju absolut gå före, såklart.
Men visst är det roligt att kika in hos varandra ibland!
Ha det gott!

Maria i huset mellan skogen och sjön sa...

Inte heller jag har hört din Elsa Beskow dikt. Den var jättefin! Precis så är det ju! Hösten är så vacker! Men när löven fallit och allt är kalt, brunt och mörkt, ja då börjar jag längta efter ett tunnt snötäcke som ljusar upp världen!
Men så länge som de vackra löven sitter kvar då får gärna snön dröja!

Det verkar vara många som lider av bloggtidsbrist! Det är så mycket man vill hinna med och att blogga tar tid!
Själv brukar min bloggtid öka då trädgården tar vintervila. Då brukar jag sitta med surfplattan i knäet på kvällen samtidigt som jag ser på tv! :-)

Ha en fortsatt fin höstvecka!
Kram

A House With A View sa...

Vilken vacker dikt!! Och så sunt tänkt, SÅ KLART är annat i livet viktigare än bloggen!!

Många kramar aka

Annes vita rum sa...

Vilken vacker dikt! Och jag tycker du är fin på att kommentera och tackar för tipset om vita handdukar! (I-landsproblem) kommentera och blogga när du har tid och lust vännen.. Jag är urdålig själv på det,men jag vill heller inte släppa den när man har fått några vänner här.. Som förr när man hade brevvänner.. Ha de gott// kramiz

Gunillasljusglimtar sa...

Underbar dikt! Passar mig som ÄR höst och gillar hösten med dess klara luft! Ja blogga är ju såkul men inte lika bra fart som förut.Den är som en dagbok för mig nästan..Har fundert på att lägga ner också men draar väl på det lite till! Kram fina Eva ♥ Gunilla

Fröken Tindra sa...

Bloggandet skall vara till glädje, inget tvång.
Du får ta det som du orkar och vill. Alltid kul
att läsa dina inlägg.
Sköt om dig och njut av hösten!
Kram!

Maria sa...

Åh fina Eva, jag känner likadant, jag vill blogga men det är mycket annat som tar tid och samtidigt vill man behålla kontakten med alla fina bloggvänner! Jag gillar att titta in här och hoppas såklart att du stannar kvar, men på dina villkor så att det känns bra för dig!

Dina vackra bilder gillas jättemycket!!!

Ha nu en underbar helg och ta vara på alla vilsamma och trivsamma stunder!
Stor stor kram♥ Maria

Helena sa...

Vacker dikt. Allt har sin tid och bloggen finns kvar. Och jag kan förstå att tiden med barnbarnen är viktig. Ha en härlig oktober och njut. Kram

Annika Christensen sa...

Hej

Jag lärde mig svara på kommentarer idag.
Du markerar den kommentar som du vill kommentera och då blir den blå.
Sedan skriver du ditt svar i kommentar. Trycker på pilen längst upp till höger
Den vänster om papperskorgen. SEdan publicerar du.
Lycka till!

Vad heter du på insta? Har liksom inte koll på allt ännu.
Annika

G:a Affären sa...

Jaa, så får det bli, bloggen får ta den tiden vi har över. Förstår att barnbarnen går före allt annat!
Elsa Beskows dikt var helt ny för mig, men så fina ord!
Det märks att du älskar hösten, och visst är den både vacker och skön.

Önskar dig många fina höstdagar, gissar att du slutat bada nu.
Varm kram till dig /Cia