måndag 30 januari 2012

37 teser om ett lantligt hem

Läste i senaste numret av tidningen Land några teser som Sven Olov Karlsson (journalist och författare med rötterna i myllan) om ett lantligt hem. Lite roligt att läsa och mycket känner jag igen från mitt eget hem - värme, omsorg om det man har och kärlek till hemmet och omgivningarna. Och slit och släp. Läs om ni vill och orkar!

1. Ett lantligt hem har lysrör i taket över köksbordet.
2. Ett lantligt hem byter skepnad för varje årstid.
3. Ett lantligt hem är alltid olåst.
4. Ett lantligt hems träd lutar sig svagt i riktning mot huset, som om det ville komma in.
5. Ett lantligt hem står mitt i en sjungande tystnad.
6. Ett lantligt hem har ett vapen i gömmorna.
7. Ett lantligt hem är en visslande biton genom skorstenen.
8. Ett lantligt hem är barndom och ålderdom i en och samma gestalt.
9. Ett lantligt hem besöker man utan att ringa först.
10. Ett lantligt hem makar sig till rätta i natten med knaster och knak.
11. Ett lantligt hem vinkar mot dig genom regnskurarna när du kommer dit.
12. Ett lantligt hems bilar bär färg av björkkronornas sediment.
13. Ett lantligt hem är en skör fred mellan hunden, katten och mössen.
14. Ett lantligt hem räds icke åskan. Men drar noga ur sladdarna.
15. Ett lantligt hem har en köksspis som sällan svalnar.
16. Ett lantligt hem ger gästerna hela famnen.
17. Ett lantligt hem längtar du alltid till. Och det låter dig längta bort.
18. Ett lantligt hems repertoar rymmer både kammarspel och spring-i-dörrar-farser.
19. Ett lantligt hem blir aldrig smutsigt, men utvecklar en exklusiv patina med åren.
20. Ett lantligt hems kvällar är alltid ett bättre alternativ än TV-n.
21. Ett lantligt hem har skaplig uppkoppling, men formidabel avkoppling.
22. Ett lantligt hem spar och har, rymmer alltid några prylar till.
23. Ett lantligt hems invånare säger Jaa du och ler.
24. Ett lantligt hem är uppfinnarverkstad, folklivsmuseum och arbetsplats på 60 kvadrat.
25. Ett lantligt hems utsikt kan inte beskrivas, den måste ses.
26. Ett lantligt hem har alltid tid. För dig, åt dig.
27. Ett lantligt hems ilskna opposition är getingarna på vinden.
28. Ett lantligt hem innehåller alltid mer än någon kunde ana.
29. Ett lantligt hem doftar diesel. Och barnschampo med timotej och fläsklägg med gräddsås.
30. Ett lantligt hem håller syrenen högt, mest mot grannarnas insyn.
31. Ett lantligt hem gör det mesta själv. Bokföringen, sårvården, sotningen.
32. Ett lantligt hem smörjer sina kedjor.
33. Ett lantligt hems andar bor på botten av sprickorna i golvet.
34. Ett lantligt hem kan räcka i generationers generationer.
35. Ett lantligt hem är vilan och trösten mellan dina kamper.
36. Ett lantligt hem är inte bara hus och egendom. Det är bland det finaste du vet.
37. Ett lantligt hem som får din kärlek, ger tusenfalt tillbaka.

Oj, så mycket jag har skrivit! Hoppas ni kände igen lite här och även kände lite värme!
Kram
Eva

20 kommentarer:

Margareta sa...

Hej!
jag läste detta kåseri i helgen. Det är så igenkännande,nästan som om man skrivit det själv.Det stämmer......
Här skiner solen från en molnfri himmel och nästan helt lugnt.Allt är så ljust.
Hade fönsterna varit putsade,så hade det varit ännu ljusare.

Kram Margareta

skifferhuset sa...

Hej Eva! Ja jag läste oxå detta i Land och begrundade det och kom fram till att ja men så är det, det är ju så ett bondehem är å ser ut och så vi gör! Ha en fin kväll! Kram Iréne

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ojojoj, det var inte lite det...
Kram
MArie

Miruschka sa...

Vad fint skrivet, det ligger mycket känsla i den texten!
Hoppas du får en fortsatt fin måndag:)
Kram♥

Anneli sa...

Så vackert inlägg!

Kom genast att tänka på mina morföräldrars lilla torpstuga ute i skogen, precis så var det där!
Förnöjsamhet, heter det!

Kram till dig,
Anneli.

"Hemmet är min vrå" sa...

Oj vad mycket skrivet. Du måste fått skrivkramp. Ha en skön kväll. Kram Mimmi

Norregård sa...

Så sant!!

Trevlig kväll:)
Kram Malin

Fru C sa...

Vi läser tydligen samma tidning ;)

KRam//Carolina

Gunillasljusglimtar sa...

jag hoppas man har nåt utav det..Känner igen mycket,hihihi..tack för grattiset! JAA jag vann en skylt! Japp ska föra över kort!Kramis Gunilla

Anonym sa...

En koselig og lang oppsummering av landlige hjem! Mye som stemte her ja.. Den ordentlige gamle sjarmen fins ikke i mitt nybygde hus da, men jeg gjør så godt jeg kan ;)
Og etter å ha hatt ubudne gjester i huset en gang låser jeg alltid døren
til og med på dagen!
klem Laila

Bente`s Hobbyrom sa...

Dette stemmer med vårt hjem ,som er sporet tilbake til 1600 tallet og fremdeles er det litt spor fra det :) Vi bor også landlig til :O) Her er døren alltid åpen , og har bestandig kaffe . Er døren låst er vi på jobb eller sover , klem fra Bente :O)

Jenny sa...

Härlig läsning om det lantliga hemmet! Såg min fasters gård i Finland framför mig där jag ofta var på somrarna i barndomen:)

Ha en trevlig vecka Eva!

Kraam Jenny

Uttan sa...

Ja han e finurlig. Sven Olov. Jag är väninna med Hans mamma och när jag läser raderna så kan jag ju inte låta bli att tänka på Hans hem som han menar.

Kram!

Mitt liv som förskollärare sa...

Väldigt många bra och hemtrevliga saker med ett lantligt hem.
Önskar dig en bra vecka.
Kram/ Berit

Norrfrids Eija sa...

Känner värmen ända hit, från ett lantligt hem...fast det där med lysrören förstår jag inte?!
Eija

Bea sa...

Hej!
Även jag har tidningen och läste teserna och visst är de talande men kanske inte så vanliga idag :)
..tänker på spisen varm hela dagen...
Kram /bea

Vintage House sa...

Hej
härlig läsning men undrar oxå över lysrör...
kram
sandra

Fröken Tindra sa...

Ooops! Jag har inget lantligt hem så jag skummade bara det första får jag erkänna... Men tycker att vi har det trivsamt och ombonat ändå. =0)
Stor kram!

Anki sa...

Mitt i prick!
Jo, Linda är min dotter och det är hon som ska ha den lilla, jag blir mormor...så ska det va!...Jag är nog liite rörig och snurrig hela jag...knappt jag fattar själv vad jag skriver ibland, hihi"

Ha en fin dag!
Kram!

Gunillasljusglimtar sa...

Hahaha Eva! Min man kom precis med ett glas VITT till sin fru nu precis! Vi har sån där telepati du o jag förstår jag... Kram på dej goa vän..Gunilla