tisdag 5 januari 2016

2 trädgårdsdagar och 2 barnbarn

 
 
Korallkornell.
 
 
Kyligt är det här men ingen snö. Barfrost gillas inte av snigeläggen hoppas jag. I söndags var jag ute i trädgården i flera timmar och jobbade. Vi har flera stycken korallkornell som var lite vildvuxna och behövde glesas ut. Korallkornellens röda kvistar är så vackra mot snön - som vi inte har. Vinbärsbuskarna har blivit eftersatta under några år men nu är de också omskötta. Känns så skönt med en dags trädgårdsarbete efter frosseriet av god mat.
 

Julia och William i pysseltagen.
 
 Igår var Julia och William hos oss eftersom föräldrarna jobbade. Det var livat från morgon till kväll med en snart femåring och en snart tvååring, dessutom ska det fixas några omgångar mat. Minns inte att det var så fullt upp när mina var små, tyckte jag hann med allt då. Men ungarna är underbara, glada och spexiga, jag älskar de små liven.


Blivande påskbrasa.
 
Efter all lek igår gick jag idag ut i trädgården och jobbade igen. 7 grader kallt, solsken och ingen isande vind, det var riktigt härligt. Jag glesade nu ut alla doftschersminerna, vi har ganska många, de blev också eftersatta förra vintern. Allt ris från två dagar är nu hopsamlat till en påskbrasa med julgranen överst. Önskar att jag hade en kompostkvarn så jag kunde ta till vara kvistarna istället för att elda upp dem. Ska nog skicka ett brev till tomten.
 
Imorgon ska vi träffa vänner och planera en liten tripp, det ser jag fram emot.
 
Ha det fint, mina vänner!
 
Kram
Eva

9 kommentarer:

Hemma på Sjuan sa...

Här är det vitt o kallt. Skönt att vara ute och mysigt att ha barnbarnen där hemma men jag kan tänka mig att det är fullt upp. Kram

HönaPöna sa...

Ja, här i småland är det vitt, precis som Suss skriver. Njuter av det vackra, vita och av kylan. Även om just snigeläggen hade mått bra av lite mindre snö, men barnen kan ju leka ute hur länge som helst, och det är ju fint det med!

Erikslundsliv sa...

Inget trädgårdsväder här precis, -15 grader och snö!
Är mest inne och eldar, men en och annan promenad med mycket kläder blir det också.
Imorgon är det jobb igen efter 16 dagars ledighet. Känner mig riktigt utvilad faktiskt, blir bra att komma igång med jobb igen.
Kram, Ann

Helena sa...

Här är det -20 grader idag och ett vitt täcke på ca 15 cm. Det blåser ingenting så det är ganska friskt och skönt ute trots kallgraderna. Ja, visst är det märkligt att man hann så mycket när barnen var små fastän det skulle fixas mat och allt annat. Ha en fin dag. Kram

Anonym sa...

Här är det vitt på marken och ca 10 grader, så något fixande i trädgården blir det inte. Hoppas att du har rätt och de läskiga sniglarna inte visar sig i sommar.
Det är härligt med de små barnbarnen, man bara längtar till att man får ha de små godinarna.
Kram Birgitta

Unknown sa...

Vilken bra tanke att snigeläggen fryser ihjäl. Hoppas att de gör det här också. Snötäcket är inte så djupt.
Mysigt med dina små raringar! Det är tur att man bara har dem stundtals för det är jobbigt. Antagligen behövde man inte passa sina egna så himla oroligt. Tror att man är rädd för att det ska hända dem något och det tar på krafterna, plus att åldern gör att man inte har samma krafter. Det är så jag känt i alla fall. Du är lycklig som har de små runt dig så ofta och skaran ska utökas, härligt.
Du får strö askan efter riset på dina odlingar så får du lite nytta av det i väntan på tomten. Det vore faktiskt bra att ha en kvarn, kanske ska jag önska mig en också. Tomten kanske kan få mängdrabatt???
Ha en fin vecka! Kram

Gunillasljusglimtar sa...

Jasså har ni ingen snö? Här har vi allt vitt och kallt!ja det är fullt up med små barna ♥ Jag beundrar ditt jobb i trädgården så här dags.Har ju en doftschersmin,har tagit lite i topparna varje feb-mars men den är så ful,hög ändå! Kraamenfrån mig ♥ Gunilla

betty sa...

Menar du att vinbärsbuskarna är fixade nu mitt i vintern? Jag klippte mina som är uppstammade i höstas. Härligt att man lär sig något nytt varje dag

Annika sa...

Svinkallt hos oss -23 och snö. Vad duktig du är i trädgården. Önskar att jag hade lite grönare fingrar. Jag kan nästan ingenting och har kanske inte intresset heller. Tycker om blommor och grönt men inte jobbet runt omkring. Ha en fin fredag. Kram Annika