måndag 20 februari 2017

Rosmarin, schersmin, kornell, vinbär

 
För första gången har jag lyckats övervintra en rosmarin och nu blommar den. Hoppas jag klarar den till det är dags att sätta ut den!
 
Blommande rosmarin
 
 
I helgen fick jag min barnbarnsdos så jag blev nöjd. Julia och William kom på lördag morgon och vi hade en rolig dag med legobygg, trädklättring och mycket annat roligt.
 
Julia är en riktig klätterapa.
 Willie vägrar ha vantar på sig utomhus så efter ett tag fick han gå in till farfar för han frös. Undrar när han ska lära sig ....? Julia och jag stannade ute länge, hon vill gärna vara ute.


Vi hade picknic på lekrumsgolvet.
 
 När barnen blev hämtade åkte jag direkt till Arvid och Klas för att passa dem på kvällen/natten. J&W och deras pappa kom dit på en snabbvisit så kusinerna fick träffas en stund. A&K är så fina killar och vi hade en mysig kväll. En del av natten tillbringade Klas och jag i soffan för han är lite förkyld och sov oroligt. Då fick jag en riktig gosdos med den lille. Men jösses, så trött jag var dagen efter, de tar på krafterna att vara farmor/mormor på en och samma dag!
Inte lätt att ta kort på uppspelta ungar.


Kylan har försvunnit och det är grått och regnigt. Jag har gallrat ur mina korallkorneller, schersminbuskar och vinbärsbuskar, det är ett jobb jag tycker om. Några buskar återstår och rosorna ska bindas upp, nu ser man att det börjar hända saker i trädgården och vips har vi våren här.
 
Ha en fin vecka, mina vänner!
 
Kram
Eva

13 kommentarer:

Anonym sa...

Övervintra en det har jag aldrig lyckats med... Visst är det härligt med barnbarnsdos, det behöver man. Men det är klart allt detta på en dag, förstår att du är trött.
Här är det också regnigt och grått, hoppas på lite värme snart. Det kanske är dax att ta tag i buskgallring, då är man i alla fall på G.
Ha en bra vecka!
Kram Birgitta

Inger sa...

Härligt att du redan är igång i trädgården och visst blir man trött av att passa barnbarn. Trött men lycklig.
Kram

Solstrimmor sa...

Så bra att öppna trädgårdssäsongen med lite gallring. Det ger alltid god återbäring under sommaren. Aldrig att jag lyckats övervintra en kryddväxt, grattis till dig!

Jag väntar på sportlovet när jag får rå om barnbarnen någon dag. De har så mycket aktiviteter för sig så det kanske bara blir den blivande sexåringen som "har tid" att komma till mormor. De blir stora alldeles för fort!

Ha en fortsatt fin vecka!
Kramar från Eva-Mari

Annes vita rum sa...

Ja det var en rejäl dos på en och samma dag😂Förstår att mormor/farmor var trött dagen efter😉Ha de gott.. kramiz

annika sa...

Häftigt att du lyckades övervintra rosmarinen.
Visst blir man trött när man håller igång så med barnbarnen. Vi hade våra två från onsdag till söndag för några veckor sen och jag var så trött då de åkte hem. Man har ju koll på dem precis hela tiden.
Än är det vinter kvar ser det ut som efter två dagars snöande.
Kram
annika

Erikslundsliv sa...

Oj, så vårbruket at redan börjat hos dig? Här är det snö och minusgrader så än är det för tidigt. Jag rensar min hallonhäck så fort det går, det brukar bli i slutet av mars.
Så mysigt med barnbarnen, men jag kan tro att du blev lite trött!
Ha det gott!
Kram, Ann

Gunillasljusglimtar sa...

Dina fina barnbarn💚💚💚 Var ju.meningen vi skulle ha Bror från Mölndal här i veckan...fast dom legat i maginfluensa hela familjen..Så vi får se nästa vecka! Ja nu börjar det hända saker i trädgården.Fast jag har även fars 90 årskalas att planera för...tipspromenad m.m Kram Gunilla

Unknown sa...

Du är en underbar mormor/farmor! Vilken lycka för dina små guldisar! Det är ju så härligt att få umgås med barnbarnen.
Vi har fått vintern tillbaka så det dröjer nog ännu ett tag innan våren kommer. Men det är härligt med alla årstider och något förunderligt att gå och vänta på nästa fas av året.
Ha det fint kära vän! Kram

Fröken Grön sa...

Härliga bilder på barnbarnen!
Vad duktig du är som redan har kommit igång med gallringen.
Fast nu är det ju redan mars, så jag ska nog ta och sätta igång jag också.

skapa och inreda sa...

Blir så glad över ditt inlägg. ler när jag ser bilderna på dina fina barnbarn.
Kram
Annika

Annika sa...

SÅ mysigt med barnbarnen. Och härligt att rosmarinen klarat vintern. Här känns det som om det är lång tid kvar innan vi får se några blommor. Ha en fin fredag. Kram Annika

A House With A View sa...

Vad härligt med barnbarn, förstår att du njuter av dem. Men jag kan tänka mig att energin tryter efter ett tag, haha :) Bra jobbat att ha övervintrat rosmarinen! Jag har börjat att fundera över vad jag ska ha i kryddträdgården denna säsong, det är så kul att kunna gå ut i trädgården och hämta lite kryddor till maten.

Önskar dig en riktigt fin helg!

Kramar aka

Rost och rädisor sa...

Skönt att ha gallringen gjord och grattis till lyckade övervintringen. Mina försök har inte lyckats. De har haft det för torrt, men till hösten så ska rosmarinen få flytta in i bubbeltältet, då jädrar...
Härliga bilder på barnbarnen och full rulle.
Trevlig helg
/Anette