lördag 14 april 2012

Mårbacka

Helgen tillbringas i stugan, det är härligt att vara här och jag känner att jag mår bra när jag får vara här, på något sätt är det lite opretentiöst. Hemma hinner jag inte med vad jag borde - men det beror ju på att jag trivs så bra med jobbet och ger det allt (nästan). Idag har jag varit till Orust blommor och köpt Mårbackapelargoner och en hel del sticklingar av olika pelargonsorter. Alla mina Mårbacka hemma dog i vintras och det är en blomma jag väldigt gärna vill ha i mina fönster. De passar fint i vårt gamla hus och även i stugan.
Äntligen fick jag planterat om mina överlevande pelargoner här, de klarade sig fint här över vintern så i fortsättningen får även Mårbacka övervintra i stugan. Trädgårdsarbete har också varit en syssla idag. Stugtomten är inte stor och består mest av berg så det är snart överstökat. 
Grillat har vi gjort och nu tar jag ett glas rött när jag tittar in en stund hos er mina fina bloggvänner. Så dagen idag har endast bestått av njutningar av olika slag.
En av de nyinskaffade Mårbackapelargonerna.

Ha nu en riktigt fin lördag kväll mina kära vänner!
Kram
Eva

51 kommentarer:

Anonym sa...

Låter underbart!!!!
Mårbacka är bara så......
Ha en fortsatt trevlig kväll
AC

Miruschka sa...

Vad härligt det låter med en njutningens dag!!
En sommarstuga är skön att liksom landa i, att bara vara och ladda batterierna.
Kram♥

Maria sa...

Vilken härlig helg du ser ut att ha vännen! Det låter underbart med en stuga vid havet... ♥

Så fin den är din nya Mårbacka!!! Vilken tur att Pelargonerna i stugan klarade sig!!!

Forstätt må gott!!!
Stor kram♥ Maria

Äppelblom sa...

Önskar dig en fortsatt trevlig helg!

Anonym sa...

Vilken härlig dag.

Ljuvliga Mårbacka älskar denna ljuvliga blomma;)

Ha en ljuvlig dag

kråke sa...

Underbara mårbacka:)) ha en härlig dag:))

Kram kråke

Monica sa...

Vilken fin helg du haft.
Mårbacka är bara så must have :)
Jag kämpar på med mina övervintrade pelargoner... men de är inte Mårbacka vill jag minnas...

Ha en bra söndag
Monica

Här är gudagott att vara ! sa...

Vilken underbar dag du har haft!
Så gott att få njuta ♥ Det behövs inte mycket...Bara man har förstånd att inse det stora i det lilla.
Mårbacka är min älskling också !
Kram fina du ♥
Anneli

Ewa`s Galleri sa...

Härligt med pelargoner ,jag fick en mårbacka själv här om dagen ,har aldrig haft någom förut
Ha en skön kväll

Jenny sa...

Hej Eva,
Det låter härligt, hoppas du haft en lika trevlig söndag!

Mårbackan är en av mina favoritblommor, ser fram emot att mina övervintrade ska börja blomma så småningom, de är fortfarande ganska små.

Kraam Jenny

Jenny sa...

Hej Eva,
Det låter härligt, hoppas du haft en lika trevlig söndag!

Mårbackan är en av mina favoritblommor, ser fram emot att mina övervintrade ska börja blomma så småningom, de är fortfarande ganska små.

Kraam Jenny

Jenny sa...

Hej Eva,
Det låter härligt, hoppas du haft en lika trevlig söndag!

Mårbackan är en av mina favoritblommor, ser fram emot att mina övervintrade ska börja blomma så småningom, de är fortfarande ganska små.

Kraam Jenny

Jenny sa...

Oj då, det råkade bli 3 likadana kommentarer, försökte radera 2 av dem men det gick inte..sorry!

Kraam Jenny

Gunillasljusglimtar sa...

Hej kära Eva! Tack för titten! Jaa du denna stugan som är en så kär! Sitter här nu o har rensat en hel del här uté faktiskt! Har ett värmeverk som vi kan åka o bränna massor av skit! känns SÅÅ rent på nåt sätt..Ha det gott gumman ♥ Gunilla

Tre Tanter sa...

Vi önskar dig en härlig vecka!
Kram från 3 Tanter.

Mormors gård sa...

Jaa, Mårbackan hör nog sommaren till! Vad skoj att se att våren är så långt hos er, här tittar de första modiga krokusarna fram nu...
Må så gott!
Kram, Jessica

Bente`s Hobbyrom sa...

Den er bare nydelig den Mårbackan , min frøys ihjel sammen med de andre , men fikk tak i nye idag på hagemessen i Oslo :O))))Så spennende vi får det i mai 2013 Eva . Kanskje det blir samme datoen også hihi , klem fra Bente .

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Eva.
Jaha du bor i zon 2. Det är ju helt underbart, och en stuga vid havet, kan inte bli bättre. Jag älskar ju västkusten. Maken har en syster i Göteborg, som vi tyvärr inte besökt på säkert 15 år, det kostar ju så mycket att resa i det här långa landet.
Men folket där är trevligt och det är behagligt klimat tycker då jag.
Det låter ju helt makalöst härligt de du gjort, varit i stugan och köpt blommor, tänk att de överlever i din stuga fantastiskt.
Mårbackan är så söt.
Pelargonior är tacksamma växter.
Ha en fin vecka.
Kram Zara

Elsa och Helena sa...

Vilken härlig dag, Mårbacka är så fina! Kanske ska köpa en jag också:) KRAM Helena

Unknown sa...

En sån härlig helg du har haft ~~~ och mårbackan är såå fin i stugfönstret ~~~

Kramen från Eva

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Förra vintern dog mina Mårbacka pelargonier, de stod för kallt. Men i år överlevde de. Mårbacka skräpar inte så mycket som andra pelargonier.
Sen har de så kraftiga blommor med fin färg.
Ja du hör att det är min favorit också.
Kram Anette

Solstrimmor sa...

Håller med att en sommar utan mårbackapelargoner blir ingen riktig sommar!

Ha det gott!
Kram Eva-Mari

skifferhuset sa...

Hej vännen! Ja tänk vad man kan slappa å ha det skönt i stugan som du skrev, inga större krav när man är där! Jag vet ju att du gärna vill åka med till Viola men förstår ju att du/ni har fullt upp då! men har fått tag på en tjej att samåka med från Mullsjö hennes blogg heter Elsamarianne EM, så vi drar iväg, ska bli så skoj! Kram iréne

Mitt liv som förskollärare sa...

Visst är det så att Mårbackapelargoner är ett måste, bara så vackra.
Kram/
Berit

Gunillasljusglimtar sa...

Gokväll goa Eva...tack för titten...kram på dej<3

Pia sa...

Jag var igår och kollade nyinkomna mårbackor, och oj, så fina och många varianter. Tror jag skall köpa en Mårbacka "tulpan"!

Önskar dig en fin dag!
Kraam!
-Pia-

LissAnna sa...

Härligt med mårbacka. De är så fina.:-)

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det låter härligt att dagen bara bestått av njutningar...
Pelargoner är så fina, jag har köpt en ny sort, ny for mig i alla fall Millfield Rose heter den. Där varje blomma ser ut som en liten ros, och varje blomma är stor som en femkrona... Ska visa den på bloggen sedan
Kram
Marie

Black Iris sa...

Det låter som om du trivs lika bra och har det precis lika gott som jag har det i vårt torp..
Tänk om vi hade stött på varandra på Göksäter. Det hade varit roligt..

Kram Maidi

Gunillasljusglimtar sa...

Hej hopp Eva var tvungen att svara några av er..fick såå många kommentarer om frisyren såå kul så..Man vill alltid fixa med nåt! Kram på dej goa vän ♥ Gunilla

Inger sa...

Kanske lagom temperatur för pelargonerna i stugan. Skönt att bara få njuta ibland:)
Kram

Rapport till Vänfors sa...

Har försökt kommentera gång på gång men det har inte gått, men nu jäklar tog jag mig igenom:) Tack för fina kommentarer hos mig. Du undrade över frösådd äppelros. Har en god vän som jag fick en av. Vet inte hur hon gjorde men jag måste absolut fråge henne nu när du kom med tanken. Äppelrosen är ganska storväxande ros med ljustrosa egentligen ganska intetsägande blommor. Trivs ungefär som vresrosor, sandjord och magert.Det häftiga med denna ros är att bladen doftar äpple när det regnar...och jag menar doftar med stort D. Om det är vindstilla så är det helt otroligt. Upptäckte i höstas två små babysar som självsått sig och en överlevde vinter. Ska höra med Eva om hon tagit frö från nyponen själv eller köpt frö. Helt klart är att det går att dra upp från egna nypon eftersom jag hittade två i rabatten. Om det går och du är intresserad så kan jag mer än gärna skicka frön eller hela nypon till dig i höst. Eva och jag träffas inte jätte ofta så det kan ta lite tid.
Kram Annika

en matsked grejer sa...

I love mårbacka!!
Kram Cecilia

Gunillasljusglimtar sa...

Tack gulliga Eva för kommentar hos mej♥ Alltid så hjärliga..Tack för att du finns ! ♥ Gunilla

Monika sa...

Hallåj! .o)

Härligt med Mårbacka. Mina börjar lite smått spricka fram med nya blad. Men kommer också att köpa några nya. Blir liksom så varje år :o)

Härligt med avkopplande dagar i stugan. Att känna kravlös tid är viktigt för hälsan och välmåendet.

Ha det bäst!
Kram
Monika

Gunillasljusglimtar sa...

Hej igen! Nja det är inte alltid det varit som det är hos oss nu inte..paps var auktoritär,o sträng,lärde inte känna honom på djupet igentligen förrän mamma gick bort för nio år sen..Men det får man glömma men inte alltid dans på rosor :) Kramis på dej du!

EnSpruckenRosaTekopp sa...

Jag håller med.. Mårbacka hör våren & sommaren till. De är såå fina!!
Kram Tilda

Anonym sa...

Så koselig å høre at du hadde savnet meg Eva! Det setter jeg pris på!
Synd at de gamle ikke overlevde, men det er jo alltids nye å få kjøpt ;)
Mårbacka er vel en av de vakreste pellisene... Nydelig i vinduskarmen din Eva!
klem fra Laila

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Va bra att dom överlevde. Jag får istället se mm jag lyckas få mina att leva i sommar. Att "ta död" på dom tas lätt!
Ja jag var hemma själv ikväll så då fastnade jag vid smyckesbordet!
KRAM!

Bea sa...

Låter helt underbart med stugan!
Söta Mårbacka, "vill ha" begäret tar aldrig slut ;)
Trevlig helg/ Bea

Maria sa...

Tittar in och önskar dig en skön och trivsam fredag!!!
kram du goa och fina!
Maria

Gunillasljusglimtar sa...

Hej igen Eva! Jaa klart vi tar en skål,kanske det blir liite senare än halv 8,har du lagt dej då? Hihihihi..Va roliga vi är,vi bloggvänner! Ikväll ska det åkas o duka förstår du så slipper vi det morron o alla sakerna på plats,ordning o reda. Far visste vilka han bad vara värdpar,hihi..Vi är vana att ha stora kalas..Mitt femtioårskalas över 100 pers på öppet hus,det du!Så varför jag är nervös vet jag inte.Svårare när man fått en uppgift av nån tror jag..Ha det gott gumman ♥ Gunilla

Miruschka sa...

Tittar in för att önska dig en trevlig helg:)
Kram♥

Gunillasljusglimtar sa...

Eva! Raket i rumpan har jag...skål förresten,lite sent men...Jo rqketen finns men INTE när det gäller header.Har ju goa Stina som hjälper mej med det..KAN inte själv! Nu är det dukat o fint bara festen kvar nu..) Kram goa vän ♥ Gunilla

Jenny sa...

Hej Eva!
Kikar in för att önska dig en trevlig helg,

Kraam Jenny

Monika sa...

Tack Snälla! För den fina kommentaren. Då det gäller Storforsen vaknar min smått lyriska sida till liv :o)

Trevlig helg önskar jag dej!

Kram
Monika

Livet på Vestergård sa...

Den här tiden längtar man verkigen efter pelargoner :)
Ha en fin helg! Kram Kicki

Unknown sa...

Hej i natten :-)

Vet du, att jag vet inte alls vad jag köpt för doftpelargoner, men det stod h a s s e l n ö t på krukorna...!? Hmm ;*)

Kramen från Eva

Maria at inredningsvis sa...

Så mysig hemtrevlig blogg du har:) Jag undrar om du har facebook eller twitter att följa med???

Vill du ha lantlig inspiration samt delta i en tävling kan du kolla in min blogg:)
Ha en kanonhelg

LOVE Maria på inredningsvis

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Ja igen! du gör mig så glad!kram!

Äppelblom sa...

Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
Kram