söndag 1 december 2013

Att frångå traditionerna

Jag har beställt insektskulor från Marie och nu har jag fått dem. Har beställt tidigare från henne också och hennes saker är alltid så välgjorda och fina. Tack, Marie, de ska pryda mitt hem - inte bara under julen!

Dottern ska få en skalbagge . men det vet hon inte!
Under ca 20 (!) års tid har jag haft samma julgardin i köket, upp på lucia och ner på trettonhelgen. Röd kappa med guldstjärnor och vit spets som sidogardin. Nu blev det blommor istället! Undrar vad barnen ska säga, traditioner är viktiga för dem.


Första advent har tillbringats i skogen under flera timmar i ett fantastiskt vackert väder.Det gör gott i själen! En hel del pynt fick jag med mig hem som jag donade med under eftermiddagen. Känns som jag har adventspyntet klart men förmodligen fylls det på ett och annat under kommande helger.

Ha nu en alldeles förträfflig decembervecka, kära vänner!

Kram
Eva

24 kommentarer:

Anonym sa...

Å jag gillar verkligen traditioner till jul. Saker som står på samma plats år efter år. Fast visst är det roligt att förnya lite också.
Hoppas din första advent har varit fin,
Kram
AC

Annas röda stol sa...

Hej Eva!! Ja det var lite annorlunda julkulor, men fina. Det kan vara lite svårt att bryta jultraditioner, men med det fina tyget så blir de dina säkert extra nöjda :) En trevlig adventskväll min vän. Kram Anna

Gunillasljusglimtar sa...

Vilka fina insektskulor!! Jaa jag har allt ändrat lite genon åren det kan vara lite svårt...fast mest för mej själv! Våra barn kommer ju inte till stugan i jul utan vi åker runt till dom! så dom har samma gardiner o julgrejer också!! Ha det gott goaste vännen Eva ♥ Gunilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Såg dom julkulorna på Maries blogg, jättefina. Och fina gardiner också, tror dina barn kommer berömma dom.
Kramar/AM

Inger sa...

Kul med nya gardiner tänker jag, som aldrig haft några julgardiner.
Kram

Monika sa...

Hej sötaste Evan!

Så härligt med nya gardiner. Jag hade samma i många, många år. Men tillslut så kände jag också att det var dags för nya. Dina var i sånt härligt mönster och färger att jag tycker du kan ha dem även andra tider på året.

Kulorna är jättefina. Även dessa är ju användbara året om. Jag tänker använda mina med rosor på även efter jul.

Underbart att tanka energi genom att vistas i skogen. Det, om något, är som en lisa för både kroppen o själen.

Här vaknade vi upp till 10-12 cm nysnö. Precis lagom till första advent! Min önskan gick i uppfyllelse :o)

Ha en fin start på den första decemberveckan!

Kramar
Monika

G:a Affären sa...

Jag tror säkert dina barn blir glada över de nya gardinerna!
Tänk att vi fortfarande kan plocka hem från naturen, men jag måste säga att jag längtar efter snö nu.
Kulorna med insekter är så fina, jag måste kika in hos Marie.
Tack goa Eva för dina kommentarer om Leodin, det värmer.
Jag önskar även dig en fin vecka!

Varm kram
Cia

Maria sa...

Vilka underbara insektskulor Eva, de är verkligen superfina! De påminner faktiskt om ett keramikhalsband jag en gång hade och som föreställde en målad insekt. :)

Jag tycker att du gjorde alldeles rätt som ändrade om lite i traditionerna genom att byta ut julgardinerna! Förändringar kan ju vara väldigt nyttiga för både hjärnan och själen! Tycker att de är superfina dessutom!!!

Önskar dig en riktigt fin och trivsam start nu på den nya veckan!

Ta väl hand om dig rara bloggvän!
En stor kram♥
Maria

Black Iris sa...

Visst är det lite lustigt att de yngre är nästan mer för traditioner än vi äldre.. Igår var äldsta barnbarnet här och fick alla julgrans-sakerna.. Jag sa att vi inte hade någon lust att jobba med gran bara för att barn och barnbarn skulle njuta av den 1 dag.. Hon blev nästan sur och sa att då vill jag ha alla sakerna och det fick hon ju då.. Hon vill ha granen precis så som vi alltid har haft den och det tycker jag är så roligt..

Kram Maidi

Åke och Tanterna sa...

Hejsan...

Köpte julgardiner för många år sedan med STORA hästar på. Har sagt att jag ska byta om jag hittar några som jag gillar bättre. Har inte gjort det, så fålarna kom upp denna 1.a advent i år också.

Hoppas Du får en fin vecka.

*KRAMAR om`na*

Home2tiny sa...

Mysigt att pyssla o pynta med det man själv hittat ute i naturen. Fina julgardiner. Kramisar Tina

Fröken Tindra sa...

Lustigt! Jag har också tittat på nya julgardiner i år. Har haft mina hur länge som helst men det verkar som de får åka upp i år igen. Hoppas barnen godkänner ditt byte!!
Åh, jag skulle göra liknande julkulor (men inte med insekter) förra julen men det blev inte av. Då tänkte jag givetvis göra dem i år. Blir det av tror du? Det tror inte jag... Skam! Fina är dina i vilket fall!
Kram!

Äppelblom sa...

Tittar in till dig för att säga HEJ!
Bra vågat att byta dina traditionsbunda gardiner och skönt att höra att det är fler än jag som gör likadant.
Kram till dig och må så gott!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Eva
SÅ roligt att du blev nöjd med kulorna. Ja, man behöver ju inte ha dom bara till julen, i och med att det är just insekter. De finns ju mest på sommaren :)
Julgardinerna var fina tycker jag, det tycker säkert dina barn också.
Kram
Marie

A House With A View sa...

Åh vilka fina insektskulor, huuuur charmiga som helst!! Och de där gardinerna tror jag barnen kommer att gilla, jättefina! Stämningsfullt och ombonat med rött till julen :)

Måååånga kramar aka

Solstrimmor sa...

Nog är det roligt att förnya sig lite. Barnen ser nog det positivt ändå! Och kulorna var verkligen vackra, speciellt sländan, som jag är svag för:)

Kramar från Eva-Mari

skapa och inreda sa...

Annorlunda men helt otroligt fina, gillar verkligen dem, speciellt sländan. Naturen bjuder på så mycket material, tycker själv om att gå i skogen och samla på mig grenar, mossa och annat som jag sen gör till något fint att vila ögonen på.
Ha en bra dag.
Annika

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

I skogen hittar man det finaste adventspyntet !!
Hoppas du får godkänt på gardinerna utav barnen..roligt med lite nytt !!

Kraaaaam

Prinsessorna på Bellevue sa...

De kommer säkert få värsta chocken! Den nya var också jättefint och intektsgrejerna var supercoola!

Kramar
Petronella

Monika sa...

Raraste Du! Du skriver alltid så gulliga kommentarer! Tack Vännen! Du är helt underbar!

Ja, tänk så kul det hade varit om du kunnat komma! :o)

Kommande helg är det Julmarknad i Storforsen. Jag ska dela en stuga med en annan utställare. Är ganska många som säljer lite allt möjligt både utomhus och i andra byggnader vid forsen.

Jag är så överlycklig över att få göra detta. Har varit en dröm för mej sedan de började med denna marknad. I år bestämde jag mej bara. Tänkte, bära eller brista! NU eller aldrig! :o)

Det blir lite för mycket, det måste jag erkänna. Har lite svårt att bromsa mej själv när jag tycker saker är roliga. Hihihi, och så tycker jag att nästan allt är roligt. Ja, du förstår :o)

Nu är det bara hoppas att många av mina arbeten flyttar till nya hem. Jag har försökt göra en blandning som också ska passa som julklappar. Så håll tummarna! :o)

Må så gott!
Kramar
Monika


(Alltså! Vilka romaner jag skriver här hos dej! Hela avsnitt varje gång! Jag skulle aldrig kunna ha twitter! Hahahaha)

Melody and M.E sa...

Underbara kulor som kan vara till glädje året runt!
Det där med att barnen ska ha det som det brukar vara känner jag igen. Samma sorts kakor ska ligga på kakfaten varje år, även om de inte tar av dem!
Och nog märker de om det är någon tomte som fattas! Nu väntar vi på stormen och hoppas att det inte blir tradition att vi ska bli utan el varje gång det drar in hårda vindar över skåneland.
kram M.E

Rosa i huset i vitt sa...

Jättefina kulor ..hon gör så mycket fint Marie ..köpte lite av henne på julmarknadeen
ha en fin helg
kram Rosa

Unknown sa...

Väldigt vackra nya gardiner. Jag bytte förra julen så i år blir det inga nya, fast jo en liten ny julgardin till pärlans lägenhet har jag köpt:)mysigt att pynta med det som naturen ger, här är stora och små kottar i varje vrå.
Hoppas du får en fin helg. Kram/
Berit

fridasofias sa...

Vilka spännande kulor! Måste jag kolla mer på!